Alternativní výukové metody I.

moderátor       doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
čas                14:00-15:00
místnost         Z2

Divadlo Fórum v metodologickém kurzu
Robert Osman, Ondřej Šerý, Ondřej Konečný
Příspěvek představuje ukázku využití metod divadla Fóra při osvojování výzkumných metod, a to konkrétně při kresbě mentální mapy a vedení nestrukturovaného či semistrukturovaného rozhovoru. V rámci kurzu „Kvalitativní metody sociálně geografického výzkumu“ vyučovaného nově v jarním semestru 2011 na Geografickém ústavu Masarykovy univerzity byly studentům přehrávány dvojicí vyučujících rozhovory s rozdílnými tématy, strukturami, ale především styly vedení. Studenti měli možnost tento rozhovor zastavit, položit otázku, navrhnout jiný postup, diskutovat metodické aspekty vedení, upozornit na úskalí, identifikovat chyby. Hlavním cílem této metody bylo přimět studenty, aby postupně převzali iniciativu a přijali sami roli tazatelů a „na nečisto“ si vyzkoušeli vedení určitého typu rozhovoru. Příspěvek tak vedle samotné koncepce výukové metody představuje především sadu praktických rad o výhodách a nevýhodách jejího užití při výuce výzkumných metod v prostředí přírodovědecké fakulty.

Výchova mimořádně nadaných žáků prostřednictvím e-learningu
Alžběta Klímová
Mimořádné nadání může být chápáno, jako potenciál k tomu, aby se nadaní stali uznávanými osobnostmi nebo významnými tvůrci myšlenek. Je důležité, aby společně s nadáním se zdravě rozvíjeli i v oblasti emocionální a sociální. Ve škole se mimořádně nadaným umožňuje akcelerace učiva, či jeho obohacování. Podstatou  E-learningu je vzdělávání, které je poskytováno elektronicky, prostřednictvím počítače, sítě a vizuálního a interaktivního prostředí, hlavní je zaměření na vzdělávací cíle. Ve výchově mimořádně nadaných žáků může být E-learningu vhodně využito při obohacování učiva. Obohacování spočívá v rozšiřování a prohlubování učiva nad rámec běžných požadavků daného předmětu.

Nové svobodné nástroje geoinformatického vzdělávání: aplikace na základních školách
Jakub Trojan, Jan Trávníček
V posledních letech jsme svědky pronikání svobodného software do stojatých vod proprietárního softwarového řešení hluboce zakořeněného v českém školství. Existují také adekvátní alternativy splňující řadu náročných požadavků sekundárního i terciárního vzdělávání a díky aktivitě komunit vývojářů se současné open source technologie funkčně vyrovnají placeným produktům. Problematika nasazení geoinformačních nástrojů však zůstává neřešena na základních školách, navzdory možnostem, které nabízí svobodný software.
Příspěvek seznamuje s procesem vývoje a implementace nových svobodných nástrojů pro práci s prostorovými daty určených pro základní školy. Autoři získali finanční prostředky pro podporu vývoje unikátní open source geoinformační platformy. Ta se skládá z klasického GIS nástroje založeného na platformě QGIS a z prohlížeče či průzkumníka prostorových dat (QBrowser), což byl doposud v oblasti svobodného softwaru postrádaný produkt. Tento proces je spojený s testováním nástroje v prostředí primárního vzdělávání a jeho dalšího vývoje a šíření.