Alternativní výukové metody II.

moderátor       doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
čas                15:15-16:15
místnot           Z2

Metody kritického myšlení v Globálních problémech světové ekonomiky
Martina Pavlíčková, Eva Malířová
Příspěvek představí konkrétní příklad implementace metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) do nového kurzu Globální problémy světové ekonomiky vyučovaném na Geografickém ústavu Masarykovy univerzity. Nejprve bude přiblížen koncept a principy konstruktivistické pedagogiky, ze kterých daný program vychází, a poté  prezentována ukázka plánu semináře. Metody, které zde byly využity (myšlenková mapa, čtení s otázkami, T-graf a řízená diskuze), umožnily studentům být aktivní ve všech fázích hodiny, pohlédnout na probírané téma kriticky a procvičovat naslouchání druhým. Jednou z hlavních rolí lektorů bylo vytvořit pro studenty bezpečný prostor pro zmapování svých dosavadních znalostí a domněnek, vyjádření jakýchkoliv názorů, a také jim nabídnout příležitost učit se jeden od druhého. V příspěvku zazní jak zkušenosti lektorů z realizace semináře tak i ukázky z reflexí studentů.

Aplikace alternativních výukových metod v seminářích Geografie Evropy a Geografie dopravy
Ondřej Herzán, Filip Chvátal
V současné době se v rámci výuky geografických oborů uplatňuje množství inovativních metod výuky tradičních předmětů. Jedněmi z nich jsou i Geografie Evropy a Geografie dopravy, jimž se budeme věnovat v našem příspěvku. Předkládaný článek se pokusí stručně shrnout didaktické metody, obecně aplikované v geografickém vzdělávání. Na tento teoretický základ naváže popis použitých metod, vycházejících především z kritického myšlení, rozvoje diskusních dovedností, práce ve skupinách či práce s textem. Hlavním cílem příspěvku je pak zhodnocení konkrétních aktivit z pohledu učitele i studenta (prostřednictvím závěrečné reflexe hodiny) a jejich případná využitelnost v dalších kurzech a seminářích.