Transdisciplinarita proti sociální marginalizaci

Sekce              Transdisciplinarita proti sociální marginalizaci

Místnost        Z4

Moderátor     RNDr. Petr Daněk, Ph.D.

 

Chain-referral sampling applicability in researching hidden and hard-to-reach populations: sampling strategy in non-heterosexuals

RNDr. Michal Pitoňák (Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova)

Hidden populations are often omitted from social research, because their members are difficult to identify due to their common stigmatization, or illicit nature. This paper discusses methodological particularities in hard-to-reach populations. The first part explains the specifics of hidden populations, providing the non-heterosexual population as example. Obstacles and problems such as sampling bias and generalizability are detailed. The second part scrutinizes chain referral sampling method, the snowball method, from the perspective method’s utility for studying hidden populations, and its potentials for online application. Various ways of countering typical errors, mainly sampling biases, are presented. The last part of the paper discusses author’s experiences with researching Czech non-heterosexual population. Evidence is provided to demonstrate the definite qualities of using a snowball method in the field of hidden population research.

 

Kreativní metody mentálního mapování – transdisciplinární spolupráce mezi geografií a výtvarným uměním

Mgr. Jaroslav Biolek (Geografický ústav, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita)

Mgr. Katarína Tuľaková (Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita)

Kreativní praktiky výtvarného umění představují výrazný zdroj inspirace pro geografickou metodologii mentálního mapování zkoumající vzájemnou interakci mezi lidmi a prostředím. Prostřednictvím výtvarných metod je možné odhalit sociálně-prostorové vztahy, které by jinak zůstaly neobjeveny, či odkrýt význam některých geografických faktorů, které bývají podceňovány. Výtvarné praktiky mohou také působit jako iniciační nástroj spolupráce, jako katalyzátor sociálně-geografické participace.

Studie přibližuje metodologii, průběh a výstupy dvou transdisciplinárních workshopů mentálního mapování, které byly realizovány během jara 2014 na Mendlově náměstí a v okolí ulice Křenová v Brně. Ačkoli použité výtvarné praktiky se v obou případech lišily, cíle byly v zásadě stejné – odhalit a zachytit skryté vlastnosti zvolených míst, resp. zhmotnit vztah lidí k danému městskému prostředí. Příspěvek tedy na obou příkladech demonstruje, jak lze různými perspektivami analyzovat a nahlížet na interakci mezi člověkem a městským prostředím a jak může tato vzájemně prospěšná transdisciplinární spolupráce obohatit geografii i výtvarné umění.

 

Akulturace imigrantek do českého kulturního prostředí na příkladu imigrantek z arabských zemí a Ukrajiny

Mgr. Bc. Markéta Koropecká (Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova)

Příspěvek se zabývá procesem akulturace, tedy adaptace na jiné kulturní prostředí než se jedinec narodil, imigrantek na české kulturní prostředí. Tento proces je stejně jako další fáze mezinárodní migrace genderově podmíněn, tedy ovlivněn tím, jaké společnost přisuzuje ženám a mužům role, normy a vzorce chování. Odborníci prokázali, že ženy prožívají akulturaci jinak než muži. Kvůli jejich reprodukční roli jsou považovány za nositelky a ochranitelky kulturní identity imigrantské skupiny a očekává se od nich, že kulturní hodnoty předají dalším generacím. Proces akulturace byl hodnocen na základě teorie stresu a jeho zvládání. Pro kvalitativní výzkum byly zvoleny dvě skupiny imigrantek, ženy z Ukrajiny a arabských zemí. Hlavním cílem práce zjistit, zda respondentky z těchto zemí zažívají akulturační stres při adaptaci na nové kulturní prostředí a jak se jim daří tento stres redukovat a také co akulturaci u imigrantek v českém prostředí ovlivňuje. S respondentkami byly provedeny polostrukturované rozhovory, které byly následně vyhodnoceny metodou kvalitativní obsahové analýzy.