Queer geografie a geografie sexualit

moderátor RNDr. Robert Osman
čas 11:00-12:00
místnost Z4

Geografie sexualit – nástin problematiky
Mgr. Michal Pitoňák (Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze)

Studiem sexualit v geografii bylo docíleno otřesení dlouho zakořeněných opomenutí v ohledech diference lidských zkušeností. V Anglo-Americké geografii k tomu došlo již před třemi desetiletími a nyní trvám na tom, že je načase vytvořit si cit pro diferenci i u nás. Kulturní obrat v geografii a prostorový obrat v příbuzných sociálních vědách zintenzivnily cirkulaci vědění, a pro účely tohoto článku nejpodstatněji, zprostředkovaly produkci vědění, jež je založené na perspektivě sexuální diference. Tento článek je reakcí na současný stav české geografie a klade si za cíl zvýšit povědomí o rozličných fenoménech jako je heteronormativita či queer subjektivita, které prozatím čekají na své uchopení v českých společensko-prostorových kontextech.

Možnosti utváření queer a trans prostorů
Mgr. Dita Jahodová (Katedra sociologie, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita)

Zkoumání vztahu mezi genderem, rasou, sexualitou, tělesností a prostorem je jedním z ústředních témat současné queer geografie. V rámci svého příspěvku se budu věnovat queer a trans prostorům, principům, na základě kterých jsou utvářeny a udržovány. V první části svého příspěvku představím dva způsoby ustavovaní queer prostoru v podobě mezinárodního festivalu Queeruption a queer „wagenplatzu" v Berlíně. Přiblížím jejich charakter a mechanismy fungování. V druhé části svého příspěvku se zaměřím na možnosti vytváření trans prostoru v českém prostředí. Budu se zabývat otázkou, zda je možné v českém prostředí hovořit o trans prostorech, jaký mají charakter, komu jsou přístupné a jaký je vztah mezi aktivismem a vytvářením těchto prostorů.

Homomonumenty
Ing. arch. Lukáš Kaufman (Contractis s. r. o.)

Tento článek se věnuje v prostoru velmi vzácně se vyskytujícím objektům, monumentům, které jsou blízce spjaté se životy sexuálních menšin. Tyto objekty lze nazývat homomonumenty a v současnosti se prozatím žádný takový objekt v Česku nenachází. V příspěvku nejprve věnuji diskusi a výkladu jejich důmyslného symbolického významu, za současného podrobného popisu nejvýznamnějších příkladů, včetně prostorového a časového kontextu, ve kterém jsou situovány. Jejich společné charakteristiky jsou diskutovány ve vztahu k jejich socio-kulturnímu prostředí.

Koncept nomádství jako queer strategie
Mgr. Hana Porkertová (Katedra sociologie, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita)

Příspěvek pojednává o konceptu nomádství, který rozvinula Rossi Braidotti, jako způsobu, jak zaujmout jednu z queer strategií. Jedná se o metaforu, která má ale původ v skutečném nomádství ve smyslu geografických přesunů a migrace. Takové nomádství je kritika nehybnosti, kritika centra a kritika většiny. Nomádský subjekt rozostřuje hranice, je doma všude a zároveň nikde, není ukotvený a ani po této ukotvenosti netouží. Cítí však silnou blízkost a propojení s okolím. Já ve svém příspěvku rozšiřuji koncept nomáda o prvky z queer teorie. Stejně jako nomád, ani queer subjekt se neváže nutně k identitě, naopak tuto potřebu společné identity kritizuje. Může být strategií pro ty, kteří netvoří onu většinu, v tomto případě genderovou nebo sexuální, nechtějí být součástí LGBT komunity, ale přesto cítí spjatost se svou sexualitou. Tato sexualita ale nemusí být celistvá a neměnná, jak vidíme na konceptu sexuální orientace, ale fluidní, která je „doma všude, ale zároveň nikde".